منتدى برنامج لما يعجز البشر اذاعة صوت الامل الدولية

لأن الرب مسحنى لأبشر المساكين أرسلنى لأعصب منكسرى القلب. أشعياء1:61
 
 الرئيسيةالرئيسية  اليوميةاليومية  س .و .جس .و .ج  بحـثبحـث  الأعضاءالأعضاء  المجموعاتالمجموعات  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

شاطر | 
 

 لو قابلتى الراجل ده قولى يا فكيك

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
مجدى
مدير المنتدى
avatar

ذكر
عدد الرسائل : 1515
العمر : 41
الموقع : www.magdy8888.ahlamontada.net
تاريخ التسجيل : 19/09/2008

مُساهمةموضوع: لو قابلتى الراجل ده قولى يا فكيك   الجمعة يونيو 18, 2010 2:03 am

لو قابلتى الراجل ده قولى يا فكيك

عزيزتى هى اليك بعض النماذج من الرجال التى اذا حاولت الاقتراب منك فخدى ديلك فى سنانك وقولى يا فكيك

ابــــــــــــو عيـــــن زايغــــــــــه

هى : بتبص على ايه؟
هو: هه ولا حاجة يا حبيبتى ، وانا اقدر ابص على النجوم ومعايا القمر
هى: يعنى انت شايفهم نجوم؟ انت مش هتبطل الحكايه دى بقى
هو: صدقينى يا حبيبتى وحياتك عندى انا ماعرف حد غيرك ومن يوم ما عرفتك نسيت كل حاجه قبلك
بقولك ايه مش اللى هناك دى مها صاحبتك ؟ دى احلوت قوى، ما تندهيلها تقعد معانا !!
اعميه يارب

النوع اللى زى ده بقى ينطبق عليه المثل بتاع ابو ديل اللى ميتعدلش ولو علقوا فيه قالب، ولو فضلتى معاه مش بعيد يجيلك ضغط وسكر منه خصوصا لو كان من النوعيه اللى بيجرى فى دمها كرات بيضا وحمرا ونسوان(سهر الليالى) ، يبقى مفيش قدامك غير حل من اتنين يا تطنشى وتعملى نفسك مش شايفه (اذا كنتى تقدرى) يا اما تعمليله عاهه مستديمه فى عينيه وساعتها هتعيشى العمر مستريحه وانتى سحباه !!


البخيـــــــــــــــــــــــــــــــــل
هو: ولازمتها ايه البعزقه دى بس يا حياتى ؟
هى: هو انا لما اقول للجرسون اتنين حاجه ساقعه تبقى بعزقه، ايه ناوى تسقينى مايه حاف
هو: لالا وحياتك ابدا بس اصلى مش بحب الحاجات دى كفاية واحده بس
هى: انت مستخسر ولا ايه ؟ ، مش كفايه لغايه دلوقتى من يوم ما اتخطبنا مجبتليش هديه ولا عشتنى فى مكان كويس، وكل ما ماما تقوللى ده شكله بخيل وايحه اقولها معلش ده بيوفر للشقه والعفش مع ان الحمد لله ربنا كارمك ومعاك ، امال لو هى عرفت انك مش عايز تدفع فى اى اوضه اكتر 5000 جنيه هتقول ايه ؟ تكونش فاكر هنجيب اوضه كرتون
هو: اه هه احم اه نتكلم فى الموضوع ده بعدين يا حبيبتى ، بقولك ايه لو مش هتكملى الحاجه الساقعه بتاعتك هاتيها دى بفلوس!!

علشان تبقى عارفه م الاخر البخيل بخيل فى كل حاجة وعلى طول الخط من اول فلوسه لحد عواطفه ، وماشى بمبدأ عض قلبى ولا تعض رغيفى ، واذا قررتى تعيشى حياتك معاه يبقى هتكون ان شاء الله اعاده لفيلم الحرمان والبؤساء وكل الافلام الكحيتى اللى فى الدنيا ، فاذا كنتى من بيت شبع يا حبيبتى يبقى عمرك ما هتقدرى تتفقى معاه


الانــــــــــــــــانـــــــــــــــى

هى: ايه ده انت جيت امتى ؟ ده انا فضلت استناك ع الغدا واخر ما زهقت دخلت نمت من غير ماكل
هو: اصل انا نزلت اشتريت شوية لبس وحاجات كده ليا بعد الشغل
هى: طب مقولتليش ليه كنت جيت معاك ، دانا حتى كنت عايزة اشوف لبس للولاد
هو: يا سلام ؟ وانا رايح اشترى لنفسى ولا للعيال ، بعدين ابقى انزلى شوفيلهم بمعرفتك
هى: طب ياله انا هقوم اسخن الاكل علشان نتغدى انا مت من الجوع
هو: لا انا اتغديت خلاص وانا معقول اقعد لغايه دلوقتى من غير غدا !!


معندوش غير كلمة انا ، كائن انوى من الدرجة الاولى ، ياكل الفرخه لوحده وينام فى السرير بالعرض مبدؤه انا ومن بعدى الطوفان، واعتقد ان الاحسن انه لا يتجوز ولا يخلف من الاساس علشان ميظلمش حد معاه، وكمان علشان يقدر يتفرغ لحب نفسه، وعموما انتى بقى وصبرك ومدى حبك ليه واذا كنتى تقدرى تتحملى تعيشى العمر معاه وهو معندوش كلمة على لسانه غير انا انا انا ابريق الشاى!!


ابــــــــــــــن امــــــــــــــــــه

هو: قوليلى انتى عامله البامية دى ازاى؟

هى: عادى يعنى زى ما كل الناس بتعملها
هو: لا مش ممكن دى غير بتاعه ماما خالص ، حكم ماما ليها نفس تانى فى الاكل مقولكيش عليه، وباميتها زى السكر ياريت تبقى تتعلمى منها كام اكله بالطريقة بتاعتها ، هو فى حد زى ماما

هى: طب بتلبس ورايح على فين؟
هو: رايح لماما ، اصلها وحشتنى قوى من امبارح !!


مش عيب ان الانسان يحب امه، بس العيب انه يتأخر فى الفطام، ولو اخترتى الراجل ده اعرفى انك دخلتى علاقه ثلاثيه الابعاد يعنى انتى وهو وامه وحياتك هتبقى بث مباشر 24 ساعه لحماتك ولا ستار اكاديمى ،هتاكلى وتشربى وتلبسى وتخلفى بقرار وزارى منها وهتفضلى طول عمرك محطوطة فى مقارنه معاها مش لصالحك طبعا ، الا اذا ريحتى دماغك واعتبرتى انك اتجوزتى حماتك


الغيـــــــــــــــــر مسئــــــــــــــــول
هى: مش هتشوف حد يصلح الغساله ؟
هو: البركة فيكى بقى اتصرفى انتى
هى: طب متنساش تبقى تشد على الولد شوية علشان يذاكر لحسن ده مش راضى يسمع الكلام خالص
هو: تربية الولد دى مسئوليتك انتى ، البيت باللى فيه تحت تصرفك وانا كفايه على اشتغل برا
هى: بس دى مش طريقة ، مش معقول كل حــــاجة تبقى على دمـــــاغى من اول شغل البيت للعيـــــال لشرا الطلبات والمجاملات ووووو
هو: يوووه هو كل يوم الكلام ده، بقولك ايه انا نازل العب كورة مع اصحابى

هايل بقيتى 2×1 ولا المزدوج ، راجل وست مع بعض والعيال اللى عندك زادوا عيل ،الراجل من النوع ده بيبقى طفل كبير عايز دايما يرمى المسئولية على غيره ويكبر دماغه لان غالبا بيكون اتعود على كده من صغره، اذا كنتى بتحبى يحيى الفخرانى يبقى مبروك عليكى حماده عزو، اما اذا كنتى ارق من انك تتحملى المسئوليات دى كلها فاستنى بقى لغاية ما يجيلك سى محمد بتاع فيلم العزيمة


طبعا فى رجالة مفيهـاش الصفات دى علشان محدش يقول انى بعمم ، ومنهم اللى فيه اكتر من واحده يعنى ممكن تـلاقى بخيل وانـانى ، ابن امه وغير مسئول لان الانسان عبارة عن تركيبة من الصفات والطباع، لكن انا كان قصدى ان فى ناس الصفات دى ظاهرة عندهم اكتر من اللزوم بحيث يستحيل ان الانسان يقدر يتعايش معاها

وفى ناس ممكن تشوف ان الحب هو العلاج السحرى لكل العيوب دى ، بس احب اقولهم ان الحب اعمى يقوده الجنون ، وكلنا عارفين ان ليس على الاعمى حرج ولا على المجنون ، يعنى لو اعتمدتوا عليه انه يعالج العيوب يبقى بتتسندوا على حيطة مايلة

واهـــــــــــــــــــو ده عيبـــــــــــــــــــــــــه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://magdy8888.ahlamontada.net
 
لو قابلتى الراجل ده قولى يا فكيك
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتدى برنامج لما يعجز البشر اذاعة صوت الامل الدولية :: الاسرة والمجتمع family and community :: للمرأة for women-
انتقل الى: